Google Posts: jouw content direct zichtbaar in de Google zoekresultaten

Henry Ford Museum
Google heeft een nieuwe functie toegevoegd aan haar platform: Google Posts.

Dit zijn nieuwsberichten of advertenties welke via Google Mijn Bedrijf zichtbaar zijn in de zoekresultaten.
Deze nieuwe functie geeft je als bedrijf nog meer mogelijkheden om zoekers effectiever naar je website te trekken.

Zoals we allemaal weten is Google altijd bezig met het verbeteren van hun platform. Ze hebben regelmatig updates in hun algoritme waarmee ze hun marktpositie in de lokale zoekindustrie verbeteren.
Zo verzinnen ze elke keer wel weer wat nieuws om jou en je bedrijf verder te helpen.

Wat kan je met Google posts?

Google Posts stel je in via Google Mijn bedrijf. De ingestelde content wordt als klein stukje tekst met afbeelding direct in de zoekresultaten getoond. Elke post van Google kan bestaan uit 300 woorden en kun je verrijken met een optionele call-to-action-knop (‘lees verder’, ‘bestel nu’, of ‘reserveer nu’). Met de posts kun je zo zeer gericht inspelen op de lokale customer journey.
Deze berichten hebben een zeer hoge relevantie voor de persoon die zoekt. De weg naar relevante informatie wordt op deze manier geoptimaliseerd om de vraag zo snel mogelijk te kunnen beantwoorden.

Een post blijft niet voor eeuwig zichtbaar. De visie van Google hierin is dat informatie / nieuws altijd relevant moeten zijn, hierdoor verwijderd Google de post automatisch na 7 dagen.
Uitzondering hierop zijn evenementen, deze kunnen wel langer zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Deze worden pas verwijderd wanneer het evenement heeft plaatsgevonden.

Google laat weten dat de functie op dit moment nog in beperkte mate beschikbaar is. Wel lijkt het erop dat de functie langzaamaan beschikbaar komt in Nederland voor geverifieerde accounts.

Op welke manier maak je gebruik van een post?

Je kan op verschillende manieren gebruik maken van Google post.
Zoals campagnes, aanbiedingen, promoties en evenementen.
Je kan hier natuurlijk ook Google AdWords voor gebruiken, maar dat is minder grafisch en betaald. Je kan door het gebruik van Google post op een organische manier adverteren en zo op een effectieve manier je CTR (click-trough-rate) verbeteren.

Local search of lokale zoekmarketing

Local search of lokale zoekmarketing is een opkomende trend die in Nederland steeds gaat uitbreiden. Google geeft aan dat de helft van de zoekopdrachten een lokaal karakter heeft. Er is onderzocht dat in 93 procent van de zoekresultaten de Google Pack wordt weergegeven als er lokaal gezocht wordt.
En om de funnel nog verder te dichten, bijna 80 procent van alle lokale zoekopdrachten mondt uit in verkoop in een winkel. Reken je ROI maar uit als je gaat investeren in lokale zoekmarketing!